Europska komisija donijela je novi paket prijedloga za pojednostavnjenje pravila EU-a, povećanje konkurentnosti i oslobađanje dodatnih investicijskih kapaciteta. To je velik korak naprijed u stvaranju povoljnijeg poslovnog okruženja koje će poduzećima iz Unije pomoći da rastu, uvode inovacije i otvaraju kvalitetna radna mjesta.
Spajajući ciljeve u pogledu konkurentnosti i klime, stvaramo uvjete poduzećima iz Unije da napreduju, privlače ulaganja, ostvare naše zajedničke ciljeve, kao što su oni iz europskog zelenog plana, i oslobode sav naš gospodarski potencijal.
Komisijin je cilj jasan: provesti dosad najveće pojednostavnjenje smanjenjem administrativnog opterećenja za najmanje 25 % odnosno najmanje 35 % za MSP-ove do kraja ovog mandata. Prvi skupni paketi, u kojima su objedinjeni prijedlozi u nekoliko povezanih područja regulative, odnose se na dalekosežno pojednostavnjenje u područjima izvješćivanja o održivom financiranju, dužne pažnje za održivo poslovanje, taksonomije EU-a, mehanizma za ugljičnu prilagodbu na granicama i europskih programa ulaganja.
Zahvaljujući tim prijedlozima smanjit će se složenost zahtjeva iz Unijinih propisa za sva poduzeća, osobito MSP-ove i mala poduzeća srednje tržišne kapitalizacije, a regulatorni okvir orijentirat će se na najveća poduzeća koja će vjerojatno više utjecati na klimu i okoliš. Pristup održivom financiranju za prelazak na čistu energiju i dalje će biti moguć za sva poduzeća.
Budu li prijedlozi doneseni i provedeni u sadašnjem obliku, konzervativna je procjena da će omogućiti uštedu od oko 6,3 milijarde eura na godišnjim administrativnim troškovima i mobilizirati dodatni javni i privatni investicijski kapacitet od 50 milijardi eura za potporu prioritetima politike.
Jasnije i učinkovitije izvješćivanje o održivosti
Zahvaljujući promjenama u izvješćivanju o održivosti (CSRD i taksonomija EU-a):
· oko 80 % poduzeća više neće biti obuhvaćeno CSRD-om (Direktiva o korporativnom izvješćivanju o održivosti); obveze izvješćivanja o održivosti imat će najveća poduzeća za koja je vjerojatnije da će najviše utjecati na ljude i okoliš
· zahtjevi za izvješćivanje o održivosti koje moraju ispunjavati velika poduzeća neće opterećivati manja poduzeća u njihovim lancima vrijednosti
· na dvije godine (do 2028.) odgodit će se primjena zahtjeva za izvješćivanje za poduzeća na koja se trenutačno primjenjuje CSRD i koja su dužna početi izvješćivati 2026. ili 2027.
· opterećenje zbog obveza izvješćivanja o taksonomiji EU-a bit će smanjeno i ograničeno na najveća poduzeća (što odgovara području primjene Direktive o dužnoj pažnji za održivo poslovanje), ali će se zadržati mogućnost dobrovoljnog izvješćivanja za druga velika poduzeća u okviru budućeg područja primjene CSRD-a. Očekuje se da će to donijeti znatne uštede manjim poduzećima, a ona koja žele imati pristup održivom financiranju moći će nastaviti s tim izvješćivanjem
· uvest će se mogućnost dobrovoljnog izvješćivanja o djelatnostima koje su djelomično usklađene s taksonomijom EU-a kako bi se potaknula postupna ekološka tranzicija djelatnosti, što je u skladu s ciljem da se poveća financiranje tranzicije radi podupiranja poduzeća u postizanju održivog poslovanja
· uvest će se prag financijske značajnosti za izvješćivanje o taksonomiji, a predlošci za izvješćivanje smanjiti za oko 70 %
· pojednostavnit će se najsloženiji kriteriji načela „ne nanosi bitnu štetu” za sprečavanje i kontrolu onečišćenja zbog korištenja i prisutnosti kemikalija koji se horizontalno primjenjuju na sve gospodarske sektore u okviru taksonomije EU-a; to je prvi korak u reviziji i pojednostavnjenju svih takvih kriterija tog načela
· prilagodit će se, među ostalim, omjer zelene imovine (GAR), glavni ključni pokazatelj uspješnosti banaka koji se temelji na taksonomiji Banke će moći iz nazivnika omjera zelene imovine isključiti izloženosti koje se odnose na poduzeća izvan budućeg područja primjene CSRD-a (tj. poduzeća s manje od 1000 zaposlenika i prometom do 50 milijuna eura).
Pojednostavnjenje dužne pažnje kao potpora odgovornim poslovnim praksama
U području dužne pažnje za održivo poslovanje glavne će promjene:
· pojednostavniti zahtjeve u pogledu dužne pažnje za održivo poslovanje i poduzeća na koja se ti zahtjevi odnose lišiti nepotrebnih komplikacija i troškova, npr. orijentiranjem sustavnih zahtjeva na izravne poslovne partnere i prorjeđivanjem periodičnih procjena i praćenja partnera sa svake na svakih pet godina, uz ad hoc procjene prema potrebi
· smanjiti opterećenja i njihovo prelijevanje na MSP-ove i mala poduzeća srednje tržišne kapitalizacije ograničavanjem količine informacija koje velika poduzeća mogu zatražiti radi analize lanca vrijednosti
· još bolje uskladiti zahtjeve u pogledu dužne pažnje radi izjednačavanja uvjeta poslovanja u Uniji
· ukinuti uvjete građanskopravne odgovornosti EU-a, ali uz zadržavanje prava oštećenika na potpunu naknadu štete prouzročene nepoštovanjem propisa i zaštite poduzeća od prekomjerne naknade u okviru sustava građanskopravne odgovornosti država članica i
· poduzećima dati više vremena da se pripreme za ispunjavanje novih zahtjeva: za najveća poduzeća primjena zahtjeva u pogledu dužne pažnje za održivo poslovanje odgodit će se za godinu dana (do 26. srpnja 2028.), a smjernice će se donijeti godinu dana ranije (do srpnja 2026.).
Jednostavniji mehanizam za ugljičnu prilagodbu na granicama radi pravednije trgovine
Glavne promjene mehanizma za ugljičnu prilagodbu na granicama (CBAM) bit će:
izuzimanje malih uvoznika iz obveza u okviru tog mehanizma, uglavnom MSP-ova i pojedinaca. To su uvoznici koji uvoze male količine robe obuhvaćene tim mehanizmom, na koju otpada vrlo malen dio ugrađenih emisija koje ulaze u Uniju iz trećih zemalja. To će se izvesti uvođenjem kumulativnog godišnjeg praga za CBAM od 50 tona po uvozniku, što znači da približno 182 000 ili 90 % uvoznika, uglavnom MSP-ova, više neće imati obveze u okviru tog mehanizma, a njime će i dalje biti obuhvaćeno više od 99 % emisija
· jednostavnija pravila za poduzeća koja ostaju obuhvaćena tim mehanizmom: pojednostavnit će se dodjela ovlaštenja CBAM deklaranatima i pravila o obvezama u okviru tog mehanizma, uključujući izračun ugrađenih emisija i zahtjeve za izvješćivanje
· dugoročno povećanje djelotvornosti mehanizma strožim pravilima protiv izbjegavanja obveza i zlouporabe
· pojednostavnjenje prethodi budućem proširenju tog mehanizma na druge sektore u sustavu trgovanja emisijama i robu na kraju proizvodnog lanca nakon čega će početkom 2026. slijediti novi prijedlog o proširenju područja primjene CBAM-a.
Otvaranje mogućnosti za ulaganja
Komisija predlaže i niz izmjena radi pojednostavnjenja i optimalnijeg korištenja nekoliko programa ulaganja, uključujući InvestEU, EFSU i starije financijske instrumente.
InvestEU, najveći Unijin instrument podjele rizika za potporu prioritetnim ulaganjima unutar Unije, ima ključnu ulogu u uklanjanju financijskih zapreka i poticanju ulaganja potrebnih za konkurentnost, istraživanje i inovacije, dekarbonizaciju, ekološku održivost i vještine. Trenutačno se gotovo 45 % njegovih operacija odnosi na potporu ispunjavanju klimatskih ciljeva.
Predložene izmjene:
· povećavaju investicijski kapacitet EU-a iskorištavanjem povrata prošlih ulaganja i optimalnijim korištenjem sredstava koja su još dostupna u okviru starijih instrumenata, pa se poduzećima može staviti na raspolaganje više sredstava. Očekuje se da će se time mobilizirati oko 50 milijardi eura dodatnih javnih i privatnih ulaganja. Povećani kapacitet programa InvestEU uglavnom će se iskoristiti za financiranje inovativnijih aktivnosti za potporu prioritetnim politikama, kao što su Kompas konkurentnosti i plan za čistu industriju.
· olakšavaju državama članicama da doprinose programu, daju potporu vlastitim poduzećima i mobiliziraju privatna ulaganja
· pojednostavnjuju administrativne uvjete za naše provedbene partnere, financijske posrednike i krajnje primatelje, prije svega MSP-ove. Očekuje se da će se zahvaljujući predloženim mjerama na troškovima uštedjeti 350 milijuna eura.
Sljedeći koraci
Zakonodavni prijedlozi podnose se Europskom parlamentu i Vijeću na razmatranje i donošenje. Izmjene Direktive o korporativnom izvješćivanju o održivosti, Direktive o dužnoj pažnji za održivo poslovanje i mehanizma za ugljičnu prilagodbu na granicama stupit će na snagu nakon što suzakonodavci postignu dogovor o prijedlozima i nakon objave u Službenom listu EU-a. U skladu s Komunikacijom o pojednostavnjenju i provedbi od 11. siječnja 2024. Komisija poziva suzakonodavce da skupni paket smatraju prioritetom, posebice prijedlog o odgodi određenih zahtjeva za objavljivanje iz CSRD-a i roka za prenošenje iz Direktive o dužnoj pažnji za održivo poslovanje jer se njime nastoje riješiti ključna pitanja na koja su upozorili dionici.
Nacrt delegiranog akta o izmjeni postojećih delegiranih akata na temelju Uredbe o taksonomiji bit će donesen nakon javnog savjetovanja, a počet će se primjenjivati na kraju razdoblja kontrole Europskog parlamenta i Vijeća.
Više informacija
Detaljnije informacije o glavnim pojednostavnjenjima i njihovu učinku dostupne su na Komisijinoj stranici s pitanjima i odgovorima.
Tekstovi Komisijinih prijedloga izmjena dostupni su ovdje: Omnibus 1 | Omnibus 2.
Razlozi za mjere pojednostavnjenja i njihov učinak detaljno su analizirani u radnim dokumentima službi Komisije: 1 i 2.
Poziv na očitovanje: delegirani akti o taksonomiji
Izjave
„Obećano, ispunjeno: predstavljamo naš prvi prijedlog za dalekosežno pojednostavnjenje. Poduzećima iz Unije pogodovat će jednostavnija pravila o izvješćivanju o održivom financiranju, dužnoj pažnji za održivo poslovanje i taksonomiji. To će im olakšati poslovanje, a mi ćemo ostati na dobrom putu prema ostvarenju naših ciljeva dekarbonizacije. Uskoro dolaze i nova pojednostavnjenja. „
Ursula von der Leyen, predsjednica Europske komisije
„ Poduzimamo konkretne korake da smanjimo birokraciju i da Unijina pravila budu jasnija i učinkovitija za građane i poduzeća. Današnji paket prvi je korak našeg dalekosežnog rada na pojednostavnjenju u svim područjima regulative. Možemo pokazati da Europa nije samo nevjerojatno tržište za ulaganja, proizvodnju, prodaju i potrošnju nego i tržište koje je jednostavno. Prijedlog donosi stvarna pojednostavnjenja – manje administrativnog tereta, lakši pristup financiranju i jasnija i predvidljivija pravila. Zadržavamo ciljeve, ali mijenjamo način kako bismo ih uspješnije ostvarili. „
Stéphane Séjourné, izvršni potpredsjednik za prosperitet i industrijsku strategiju
„ Implementation and Simplification: Svijet se mijenja pred našim očima. Europskoj uniji potrebno je snažno gospodarstvo kako bi obranila svoje vrijednosti i ostvarila svoje ciljeve na unutarnjem i inozemnom planu. Reduciranje nepotrebno složenih Unijinih pravila jedan je od ključnih elemenata našeg plana za povećanje konkurentnosti Europe. Ali smisao tog plana pojednostavnjenja nije u deregulaciji, nego u tome da se ciljevi ostvaruju pametnije i s manje opterećenja kako bi se naša poduzeća, prije svega MSP-ovi, mogla fokusirati na rast, radna mjesta, inovacije i pomoć u zelenoj i digitalnoj tranziciji. Danas poduzimamo važan prvi korak u tom smjeru. „
Valdis Dombrovskis, povjerenik za gospodarstvo i produktivnost, provedbu i pojednostavnjenje
Definiramo novi smjer prema korisnijim i proporcionalnijim Unijinim pravilima održivog financiranja koja potiču rast. Stvarajući povoljnije poslovne uvjete možemo potaknuti rast i konkurentnost Unije, privući ulaganja i nastaviti ostvarivati ciljeve zelenog plana. Čvrsto sam uvjerena da je održivost jedna od glavnih kompetitivnih prednosti i zato je bitno naći optimalni put kojim ćemo smanjiti suvišni administrativni teret, a da ne izgubimo iz vida dugoročne ciljeve.
Maria Luís Albuquerque, povjerenica za financijske usluge i uniju za štednju i ulaganja
„Bitno smo pojednostavnili ispunjavanje obveza velikim poduzećima ne zadirući u osnovni cilj Direktive o dužnoj pažnji za održivo poslovanje, a to je sprečavanje poduzeća da svojim lancima vrijednosti neizravno doprinose izrabljivačkim poslovnim praksama koje štete ljudskim pravima, klimi ili okolišu. Također smo se pobrinuli da manji poslovni partneri ne budu prekomjerno opterećeni zahtjevima za informacije. Takvim rješenjem poduzeća držimo odgovornima za njihove postupke i ujedno promičemo transparentnije i odgovornije poslovanje na globalnoj razini. „
Michael McGrath, povjerenik za demokraciju, pravosuđe, vladavinu prava i zaštitu potrošača
„ Od danas je u Europi jednostavnije poslovati. Pojednostavnjenjem mehanizma za ugljičnu prilagodbu na granicama (CBAM) poduzećima omogućujemo da smanje ugljični otisak, ali ne na štetu svoje konkurentnosti. Iako iz obveza izvješćivanja u okviru CBAM-a izuzimamo oko 90 % poduzeća, njime i dalje obuhvaćamo više od 99 % emisija. To je prvi korak u širem preispitivanju CBAM-a. „
Wopke Hoekstra, povjerenik za klimu, nultu neto stopu emisija i čisti rast